SIFVN

Wilde Ganzen

Contact

Project 2018 - de foto's

Dag 1 - Vertrek uit Nederland en Aankomst in Nepal
Dag 2 - Kathmandu
Dag 3 - 8 uren rijden over 159 kilometer
Dag 4 - Boren en aftekenen van de leidingen en de kranen
Dag 5. - Tegels en ander materiaal kopen in Nepal
Dag 6 - De was doen en putjes & verbindingsstukken aanleggen.
Dag 7 - Tegelwerk en de stroom valt uit
Dag 8 - Verf halen en Jorrit maakt pasta en pannekoeken
Dag 9 - Schilderen en een hek van bamboe bouwen
Dag 10 - Een trekking maken van 7 uren.
Dag 12 - Kortere trekking met spannende hangbrug.
Dag 13 - Spelletjes spelen en sanitair gebouw verfen
Dag 14 - Aankondiging ceremonie en bedankje van de schooldirecteur
Dag 15 - Het werk is klaar!
Dag 16 - Een warme douche en een heus matras!
Dag 17 - KFC, Adidas en The North Face
Dag 18 - De tweede rustdag
Dag 19 - Een nepalese crematie en tempel
Dag 20 - De apentempel

Vandaag zijn we de dag begonnen om 09:00 uur met een ontbijt. Na het ontbijt stond het busje om 10:00 uur klaar om naar de tempel Swayambhunath te gaan.

Deze boeddistische tempel wordt ook wel de apen tempel genoemd omdat er veel apen zijn. Deze tempel ligt aan de rand van de stad Kathmandu op een redelijke hoogte. En dus moesten we een hele lange trap beklimmen om bij deze tempel te komen. Er waren talloze beelden van tempel te zien die je kon bezichtigen.

Vanaf de tempel heb je een mooi uitzicht over de stad. Op de namiddag hebben we een gezellige meeting gehad met vijf leden van het VEN-bestuur, dit is de organisatie waar we mee samenwerken. We hebben een Letter of Appreciation een een sjaal gekregen. Ze hebben ons uitbundig bedankt. Na de gebruikelijke toespraken kregen we nog typisch Nepalese snacks en een drankje aangeboden. Erg lekker!

We sluiten de dag af en kijken stiekem uit naar onze laatste dag morgen in Nepal. Iedereen heeft weer zin om naar huis te gaan.

Dag 19 - Een nepales crematie en tempel

Onze dag begon om negen uur met een goed ontbijt. Na het ontbijt stond de bus klaar om ons naar de eerste toeristische trekpleister te brengen, namelijk; Pashupatinath (crematieplaats). Nadat we daar, vanaf begin tot aan het einde de voorbereiding van een crematie hebben meegemaakt, zijn we naar Bodnath, de grootste boeddhistische tempel ter wereld gegaan. Het bijzondere aan boeddhistische tempels is dat je er links om heen moet lopen. Ook is het bovenste deel verwoest tijdens de aardbeving in 2015. Dit hebben ze weer gerenoveerd. Nadat we de tempel hadden bekeken zijn we met een busje weer teruggereden naar het hotel. Bij terugkomst zijn we langs een paar winkeltjes geweest om nog wat leuke dingetjes te kopen. Eenmaal terug hebben we genoten van ons diner en wachten we geduldig af wat we morgen weer gaan beleven.

Dag 18 - De tweede rustdag
Vandaag de tweede rustdag, de dag zijn we rustig begonnen met een lekker ontbijtje met een kop koffie bij het hotel. Even later kwam onze reisleider Takhur langs om even te praten over ons project, en om een kleine planning te maken voor het bezichtigen van touristische hoogtepunten wat we de komende drie dagen gaan doen.

Nadat de planning gemaakt was, zijn Jorrit en Wout gestart met de interviews voor de film. Na de interviews heeft iedereen zijn eigen ding gedaan: even lekker rustig op de kamer zitten, of de stad in om dingetjes te kopen. Na een goed diner, is het zometeen tijd om met z'n allen een film te kijken.

Dag 17 - KFC, Adidas en The North Face
We zijn vanochtend weer wakker geworden in Kathmandu na een zeer goede nachtrust. Wat hebben we genoten van het goede bed met echt matras, na we een week hebben doorgebracht op de dunne matjes op een koude betonnen vloer. Na een Simple- of een Steakbreakfast zijn we weer naar onze kamers gegaan om verder uit te rusten na ons zware werk in Pandrung.

Toen we rond half twaalf wel weer wat wilden doen, zijn we door de stad gelopen op weg naar de KFC. Want wat hebben we zin in een vette hap! Op de terugreis zijn we over de Kingsroad (de hoofdstraat van Kathmandu) gelopen, hier verkopen ze, in tegenstelling tot de rest van de stad, echte merk kleding zoals; Adidas en The North Face.

Nu weer terug bij ons hotel, genieten van een koud biertje en diner. Tot morgen!

Dag 16 - Een warme douche en een heus matras!
Na heel veel hobbels, bumpen en kuilen zijn we veilig na 9 uren aangekomen in Kathmandu. Ons laatste ontbijt was een lekker kopje noodlesoep met spinazie, om sterk van te worden. Voor nu een kort verhaaltje. Iedereen is uitgetrilt. We eten een lekkere pizza en springen onder een warme douche. En daarna lekker slapen op een normaal matras. Tot morgen!

Dag 15 - Het werk is klaar!
We zijn klaar! Ons technische werk zit er op. Vandaag de laatste kranen geplaatst en het laatste binnenverfwerk gedaan. Omdat we blauwe saus over hadden is het dak bovenop ook nog geverfd. Dat staat ook nog goed omdat we bovenaf op het gebouw kijken en zo een mooi geheel vormt.

Helaas zijn de tegels niet compleet afgemaakt. De tegelzetters maken dit de komende dagen klaar. Als je weet hoe het eruit zag toen we hier aankwamen en hoe het nu geworden is, kunnen we niet anders dan tevreden zijn.

De complimenten aan de jongens en Wietze die dit met elkaar gedaan hebben. Vanmiddag hebben we een prachtige bedank ceremonie gehad met poeder, bloemen, muziek en dans. We stonden er gekleurd op.

Morgen gaan we weer terug naar Kathmandu en daar kijken we allemaal naar uit. Eindelijk een echt warme douche en niet meer op de grond slapen. Wat we zullen missen hier is de stilte. Morgen weer in de hectiek van de grote stad. Maar we willen niet anders. Daar is weer vermaak en vertier. De laatste groeten vanuit Pandrung!

Dag 14 - Aankondiging ceremonie en bedankje van de schooldirecteur

Vanmorgen weer opgestaan en om 8:00 aan het ontbijt. Deze keer een broodje met een gebakken ei en gebakken aardappeltjes. Tijdens het ontbijt komt zoals gewoonlijk Soeresh onze regelaar langs om te vragen of het smaakt, dat doet het. Ook bespreken we met hem de planning, de tegelzetters gaan langzaam door maar zijn nog niet klaar als we zaterdag zouden vertrekken. Wij zijn vandaag en morgen nog druk bezig maar dan zijn dan wel echt klaar. Van Soeresh horen we dat er morgen een ceremonie zal zijn om ons te bedanken voor onze inspanningen hier en dat we vanavond een diner aangeboden krijgen van de school. Hij informeert nog even of we wel geit lusten en iedereen knikt instemmend. Wij besluiten om vrijdag weer terug te gaan naar Kathmandu. Hier zullen we nog een aantal culturele bezienswaardigheden bezoeken. Maar eerst nog druk aan de slag vandaag met het ophangen van de wastafels, plaatsen van de kranen en het schilderwerk. Vanaf het schoolplein kun je het dak van toilet gebouw zien dus besluiten we om ook het dak blauw te verven. 's Avonds krijgen we weer een forse pan rijst met kleine stukjes geitenvlees in currysaus. Het was even wennen voor ons maar we hebben het meeste opgegeten. Ook kwam de directeur van de school nog even langs om ons te bedanken, na zijn dankwoord gingen we met hem op de foto. Vanavond rond 10:00 gaan we weer naar bed, morgen weer een nieuwe dag!

Dag 13 Spelletjes spelen en sanitair gebouw verfen

Vandaag begonnen we om 08:00 uur met het ontbijt. Na het ontbijt kwamen langzamerhand de kinderen weer naar de school, die om 10 uur hun ochtendritueel deden. Daarna begonnen we met een aantal spelletjes met de kinderen. Het spel wat we deden was met een lepel en een bal er op. Ze speelden met z'n vieren tegen elkaar. Na het parcour wat ze afgelegd hadden, mochten ze een prijsje uitzoeken. Dit spel heeft ongeveer een uur geduurd. Na het spel zijn we verder gegaan met het schilderen van het sanitair gebouw. Eerst hebben we een primer op de betonnen muur aangebracht om een betere hechting voor de saus te krijgen. Nadat het hele gebouwtje in de primer stond, zijn we begonnen met het aanbrengen van de blauwe verf. Morgen wordt de buitenmuur voor de tweede keer geverfd en wordt de witte verf aan de binnenkant van de wc's aangebracht. Morgen weer een verhaaltje.

Dag 12 - Kortere trekking
Onze dag begon om 07:00 uur met een heerlijk ontbijt. naar de school Kalleri School in Chhuring. Rond 08:00 uur begonnen we de trekking naar Kalleri School in Chhuring. De trekking van vandaag zag er heel anders uit dan die van gisteren. Het was een mooie trekking. De heenreis liepen we over smalle paadjes. Eenmaal beneden aangekomen liepen we langs de rijstvelden. We kwamen uiteindelijk uit bij een rivier. De rivier moesten we oversteken via een hangbrug.

Niet veel later kwamen we aan bij de school waar we hartelijk welkom werden geheten door de directeur en een paar leraren. Daarna werden we uitgenodigd om binnen plaats te nemen. Daar werden we toegesproken door de directeur. Vervolgens kregen we Dahlbat, een Nepalese lunch, aangeboden. De terugreis liepen we langs een stroompje uit de bergen weer omhoog. Eenmaal boven aangekomen hebben we wat versnaperingen gekocht in Deurali. Hier eindigde ook onze trekking.

Thymen is deze dag bij de school gebleven om met het schuren en verven verder te gaan. De tegelzetter heeft versterking gekregen. Zij zijn al een mooi eind opgeschoten vandaag.

Na twee prachtige trekkingsdagen gaan we morgen weer met z'n allen hard aan de slag met ons project.

Dag 10 - Een trekking maken van 7 uren.

De dag begon rond een uur of 7, eerder dan gewend, omdat we vandaag een trekking gingen maken. Om 8 uur vertrokken we met de hele groep en twee gidsen naar de school 'Sulikot', waar we hartelijk werden ontvangen met een bloemenketting, gezang en een dans. Vervolgens was het nog ongeveer 20 minuutjes lopen naar het huisje waar we een echt Nepalees gerecht 'Dahlbat' kregen. In totaal zijn we 7 uren en een kwartier onderweg geweest, en hebben we een afstand van 14,2 kilometer afgelegd, wandelend over bergpaadjes en klimmend over de trappen die uit de rotsen gehakt en/of gesleten waren. Morgen staat er een tweede, kortere, trekking gepland naar een andere school, op ongeveer twee uur lopen vanaf onze thuisbasis. De rest van vandaag is rustend doorgebracht. En we hebben nog even een foto gemaakt van de melkweg!

Dag 9 - Schilderen en een hek van bamboe bouwen

We hebben weer een drukke dag gehad. We zijn vanochtend begonnen met de bouw van een 'hek'. Deze is gemaakt van bamboe, om te voorkomen dat de kinderen, die gebruik maken van het toilet niet naar beneden vallen. De reden hiervoor is dat het naast de toilet een gat van ongeveer 8 meter diep zit. Ook zijn we begonnen met het schilderen van het gebouw. We hebben de wanden en kozijnen, na heel goed schuren in de grondverf gezet. Na het weekend zetten we het gebouw in de grondverf. Morgen hebben we een rust dag. We gaan een trekking maken van een dag naar Sulikot om daar een school te bekijken. Morgen meer…

Dag 8, Verf halen en Jorrit maakt pasta en pannekoeken

We begonnen de dag met muesli en een bak koffie. Rond 09:30 uur komen de eerste kinderen richting de school, waar ze om 10:00 uur beginnen met een appèl.

Na het zingen van het Nepalese volkslied, wat ze iedere ochtend doen, gaan we over op het uitdelen van de mutjes en sokken die gebreid zijn door een bejaardentehuis. Nadat we die uitgedeeld hebben zijn we aan het werk gegaan.

Wietze en Douwe zijn te voet naar het plaatsje Deurali gegaan. Zo'n 1 1/2 km lopen. Daar hebben ze verf gekocht. De verf is bedoeld om het toiletgebouw te verven in een mooie lichtblauwe kleur. De rest heeft ringleiding van het toiletgebouw afgemaakt en aangesloten op de watertank. Jorrit heeft voor iedereen pasta en pannenkoeken gekookt. De rest was ondertussen aan het voetballen. Het probleem als je in de bergen voetbalt is dat de bal makkelijk in de vallei kan verdwijnen, he Danny. Voor nu vertellen we sterke verhalen bij het kampvuur. Wordt vervolgd.

Dag 7 - Tegelwerk en de stroom valt uit

Omdat het leidingwerk binnen het toiletgebouw klaar was kon de tegelzetter vandaag beginnen met zijn werk. Dat was eerst nog een beetje lastig want het schoolbestuur dacht dat wij dat wel zouden doen. En er was geen tegelzetter beschikbaar. We hebben aangegeven dat we best willen helpen maar dat er toch echt een vakman bij moest.

Onze regelaar ter plaatse, Suresjh heeft geregeld dat die tegelzetter vanmorgen kwam. Precies volgens afspraak om tien uur. En het is maar goed dat die er is want op een meter afstand wijkt de muur wel bijna drie centimeter af. Gewoon moeilijk om daar iets goeds van te maken. Ze lijmen hier niks, er komt gewoon een dikke laag specie achter. We zijn blij dat de man vandaag kon beginnen want zo zit er wel een aantal dagen werk in.

De boys zijn inmiddels gestart met het buitenleidingwerk. Tot aan het begin van de middag de stroom uitviel. Ze hebben in elk geval wel de voorraadtank op het dak kunnen aansluiten. En als je dan zonder de juiste tyleen koppeling de verbinding wilt maken en je denkt er even niet aan hoe de Nepalezen dat hier doen, dan kun je, zo inventief als ze zijn, ook de hele tank ronddraaien. Die was nu nog leeg.... Al met al gaat het zeer voortvarend. Dus even zonder stroom is geen probleem, behalve als je, zoals deze groep, gewoon wilt doorgaan.

De school is vandaag ook weer begonnen. Het Dasain festival zit er weer op. Het is voorlopig gedaan met onze rust hier. Maar we weten nu ook weer waar we het voor doen. De kinderen beginnen met een soort ochtend gymnastiek. Onder leiding van een trommelaar doen de kinderen wat oefeningen en het wordt afgesloten met gezamenlijk gezang. Zo zie je dat in Nederland niet meer....

Gelukkig kwam de stroom rond zes uur weer terug. Het was al donker en we waren er blij mee. Voor nu zitten we eventjes de dag door te spreken bij het kampvuur. Wordt vervolgd.

Dag 6 - De was doen en putjes & verbindingsstukken aanleggen.

Dag 6 zijn we begonnen met het eerste wasje van de reis. De was hebben we gedaan in een oude kruiwagen die nog was overgebleven van de nieuwbouw van de school. Deze kruiwagen hebben we gevuld met water en een wasmiddel zodat de was weer lekker rook.

Vanochtend hebben we de materialen opgehaald uit dorpje op een steenworp afstand van de school. Dit dorpje is met een smal kronkelpad naar beneden te bereiken. Hier hadden we de materialen voor de nacht gestald bij een lokale winkel. Toen we de materialen boven bij de school hadden gesjouwd, zijn we verder gegaan met het werk voor het toiletgebouw.

Als eerst hebben we de noodzakelijke dingen gedaan zoals; de putjes in de plasgoot gemonteerd en het pvc-werk onder de wastafels gemaakt, zodat de tegelzetter, die morgen komt, direct los kan. Verder hebben we de verbindingstukken tussen de unicor-buis en de ppr-buis gemonteerd. Ook hebben Wout, Reinier en Douwe de vlagen van de stichtingen Wilde Ganzen en SMPN opgehangen. Later op de middag zijn Jorrit, Douwe en Thymen bezig geweest met het uitbreiden van een (warmere) douche.

Dag 5. Tegels en ander materiaal kopen in Nepal

Om 05:00 ging de wekker voor Jorrit en Wietze. Even snel wassen, aankleden en een broodje eten. Om 07:00 uur vertrok de bus naar Gorkha. Wij hebben de mazzel dat de wegen in ons land allemaal netjes zijn aangelegd zonder hobbels. Hier kennen ze dan niet. Na heel wat gestuiter, gebonk en getril zijn we rond een uur of 10 dan veilig aangekomen in Gorkha.

In de tussen tijd zijn de overgebleven jongens bij de school al druk bezig met het aanleggen van de leidingen in de muur.

Jorrit en Wietze zijn bij aankomst eerst wat gaan eten. Een traditioneel Nepalese maaltijd. Na het eten gaan we driftig op zoek naar een winkel voor onze materialen en de tegels die we nodig hebben voor ons project. We komen uit bij een tegel-boer/loodgieter. Hier beginnen we met het bij elkaar zoeken van de materialen. Het loopt allemaal redelijk voorspoedig. Een aantal koppelingen heeft hij niet, die haalt die de lokale loodgieter bij een vriend van hem.

Bij de basisschool wordt in de tussentijd nog steeds hard gewerkt. Zo hard dat Douwe plotseling een beetje ziek wordt. Het is wennen aan het eten. Ondertussen in Ghorka zijn Suresh en Budra onze meereizende Nepalezen de tegels voor het toiletgebouw aan het uitzoeken. Het is moeilijk om een keuze te maken omdat de winkel vooral grote kleurige tegels voor in de badkamer heeft. Ze komen met de meest bijzondere tegels aanzetten met de vraag: zou dit geschikt zijn voor het toiletgebouw? Na heel veel heen en weer gepraat en het bezoeken van 2 winkels wordt uiteindelijk de keuze gemaakt. Grote witte voor op de wand en kleinere witte met antislip voor op de vloer.

Terug bij de loodgieter voor het resterende materialen zijn de belangrijkste dingen er wel maar niet alles is voorradig dus zullen we "thuis" al onze creativiteit weer nodig hebben om er wat van te maken.

Vervolgens de terugreis: hoe krijgen we al de materialen bij onze school? Wij verwachten dat we een jeep huren maar tot onze grote verrassing gaan we met de bus. Het blijkt dat Suresh 3/4 van de bus "afgehuurd" heeft voor het vervoer van de materialen. Dus rijden we op de namiddag terug met in de bus alle tegels, het loodgietersmateriaal en de nieuwe voorraadtank voor op het dak. De laatste hangt achter aan de bus!

Na een lange enerverende dag komen we om 19:30 aan in Pandrung tot op een paar honderd meter van de school. De bus kan er net niet komen. Alle materialen worden voor een nacht opgeslagen bij een plaatselijke winkel.

Dag 4 - Boren en aftekenen van de leidingen en de kranen

Vandaag dag 4 van onze reis.
We hebben onze eerste nacht door gebracht in een klaslokaal van de school. Ondanks de dunne matrasjes hebben we toch redelijk geslapen.
Na het ontbijt zijn we begonnen met het aftekenen voor de leidingen en de kraantjes. Danny en Reinier zijn begonnen met vrezen van de sleuven. Douwe heeft met Thymen alle sleuven uitgebikt. Wout en Wietze hebben gekeken naar de aanvoer van het water en hoe dat het beste kan worden opgelost.
Nadat we het allemaal klaar hadden zijn we begonnen met het boren van de gaten in muur. Dit nam veel tijd in beslag omdat je door een dikke laag beton moesten.
Nadat alle werkzaamheden voor vandaag klaar waren hebben Jorrit en Douwe een provisorische douche gemaakt.
Voor het eten zijn we allemaal onder de douche geweest. Dit zorgde voor een koude belevenis
Morgen gaan Wietze en Jorrit met een locale bus naar Gorkha om daar de laatste materialen op te halen. Morgen meer spannende verhalen vanuit het zonovergoten Pandrung.

Dag 3 - 8 uren rijden over 159 kilometer
Vandaag onze 3e dag ik Nepal. Vanochtend zijn we met twee jeeps van Kathmandu naar onze werkplek in Pandrung gebracht. Na een lange reis van ongeveer acht uur over de meest slechte wegen van Nepal, zijn we veilig aangekomen bij de basisschool. Het was maar 159 kilometer, toch deden we er zolang over. Dit kwam doordat Kathmandu een erg chaotische stad is qua verkeer en de wegen buiten de stad erg slecht en onverhard zijn. Toen we hier in Pandrung aankwamen was het gelukkig nog licht buiten zodat we onze werkplek konden inspecteren en een lijst met benodigde materialen konden samenstellen die we morgen gaan verzamelen. Helaas kwamen we tot de ontdekking dat het toiletgebouw anders is dan de ontwerpen, maar dit is voor ons geen probleem. Hopelijk hebben we morgenochtend direct voldoende spanning zodat het andere gedeelte van de groep kan beginnen met frezen voor de leidingen.

Dag 2 Kathmandu

Vandaag dag 2 in Nepal. Gister en vandaag volop bezig met het verkennen van Kathmandu. Wat opvalt is dat het hier nooit stil is, er is altijd bedrijvigheid.
Regelgeving betreffende elektra kennen ze hier niet, alles loopt en hangt door elkaar.
Vanochtend zijn we met onze reisleider de eerste materialen gaan halen. Ook hebben we een Nepalese Sim-kaart gekocht. De tarieven zijn vergeleken met Nederland een lachertje. (16gb voor 30 dagen voor omgerekend €18).
De rest van de dag brengen we rondsneupend door in de stad. Morgenochtend vroeg vertrekken wij naar Pandrung, via Gorkha.
Wanneer aangekomen in Pandrung bekijken we de situatie, richten we de slaapplekken in en gaan we maandagochtend aan de slag.

Dag 1. Vertrek uit Nederland en Aankomst in Nepal

Daar gaan we dan. Op naar Nepal. Om 10 uur waren we met ons thuisfront op school om nog wat laatste zaakjes te regelen, koffie te drinken en afscheid te nemen.

Om 10:30 uur stapten we in de bus naar Schiphol. Na 1,5 uur rijden kwamen we daar aan. Na niet al te lang wachten zijn we zonder problemen de douane gepasseerd.
In het vliegtuig kregen we een lekkere maaltijd. Helaas moest Douwe het bakje met rijst en kip laten vallen bij Wietze in zijn sokken… Erg jammer Douwe…
We hebben nog een korte tussenstop gemaakt in Istanbul.

Om 20:45 zijn we vertrokken naar Kathmandu vanuit Istanbul. In het vliegtuig hebben we ons vermaakt met een film en een lekkere vliegtuig maaltijd.

Om 06:20 lokale tijd landde ons vliegtuig. Daar stond onze reisgids ons op te wachten om ons naar het hotel te brengen. In het hotel hebben we ingecheck, ontbeten en daarna hebben we een wandeling van 2 uur door een deel van Kathmandu gemaakt. Toen we daarvan terug kwamen sloeg de vermoeidheid toe en hebben even een lekker dutje gedaan.

Vervolgens hebben we lekker gegeten bij het hotel.
Morgen gaan we spul bij elkaar zoeken voor het werk in het dorpje Pandrung.

Download onze brochure (pdf)